Mam nowy pomysł.
Aby zainteresować ucznia, trzeba trafić w jego zainteresowania. Banalne, ale jednak często się o tym zapomina.
Tak więc pierwsza rzeczą, jaką powinno się zrobić, jest spytać przyszłego ucznia o to, co lubi, I pod tym kątem opracowywać lekcje. Zawsze można wymyślić coś, aby połączyć podstawowe słownictwo i wymogi gramatyki z ulubionym tematem.
Powiedzmy, że uczeń interesuje się filozofią. Wygląda na trudny temat, nieprawdaż? Nic bardziej błędnego! Okazuje się, że można tu wprowadzić podstawowe słownictwo no i posługiwać się czasem teraźniejszym! Czytam teraz "La Monde de Sophie" i robie sobie, jak zwykle, mapę myślową, oczywiście po francusku.
Kartka A3.
Na środku tytuł "Philosophie"
Od tytuły wychodza strzałki, odnosniki, linie przerywane, kolorowe itd.
Jeden z przykładowych podtytułów: "les philosophes de la nautre".
Strzałka do "Thales".
Małe rysunki: piramida, obok stojący człowiek oraz ich cienie, kropla wody z podpisem "Origine de toute chose", rysunek zaćmienia słońa "eclipse du soleil".
jesli uczeń zainteresowany jest filozofią, bedzie wiedział o co chodzi i stworzy pierwsze zdania, np.:
Thales est philosophe de la nature
Il connais la date d'eclipse de soleil
Selon lui, l'eau est origine de toute chose
Il mesure l'ombre d'un homme. Puis, il mesure l'ombre de la piramide
inna strzałka "Empedocle"
przekreslony rysunek kropli wody strzałki i ptaka
rysunki ziemi, powietrza, ognia i wody (podpisy: la terre, l'air, le feu, l'eau) z wyjaśnieniem: 4 substances elementaires
Pod spodem tez 4 rysunki, tym razem jajka, mąka, mleko i cukier. Od nich odchodza inne strzałki, pokazujace rozne typy ciast. Podpis "metaphore"
Uczeń układa zdania typu:
Selon Empedocles 4 substances elementaires ce sont:......
On peut faire beaucopu de gateaux des oeufs, de la farine, du lait et du sucre.
Alors, de la terre, de l'eau, de l'air et du fue, on peut faire aussi beaucoup de choses: les hommes, les animaux, les plantes....
Itd.
mozna nauczyc sie dzięki temu wielu podstawowych słówkek typu ziemia, powietrzee, natura, słóńce itd.
jesli chodzi o gramatykę, to uzywamy tu często odmienianego róznie "etre", "connaitre" itd. Zapoznajemy też ucznia z konstrukcją "czasownik modalny-inny czaswonik w bezokoliczniku", co jest łatwe, bo natural;ne (wystepuje w polskim, angielkim, niemieckim....)
Ważne sa tu tez rodzajniki, ale myślę, że jak na piewrsza lekcję, to starczy.
Także polecam taka metode - mapy mysli. Wyglada moim zdaniem ciekawie. No, ale niestety jeszcze nie jest ta lekcja sprawdzona;/ Zobaczymy, czy mojemu uczniowi sie spodoba